Svedoci smo sve češće upotrebe veštačke inteligencije, te je ona duboko zašla čak i u kreativnost koja je dugo bila privilegija samo talentovanih osoba, a pre svega ljudska osobina. Sada je moguće lako putem raznih dostupnih Ai servisa i alata, sa minimalnim upitom gotovo besplatno dobiti veliki broj grafičkih rešenja koja su na zadovoljavajućem nivou. U toj situaciju nameće se pitanje: da li su dizajnirani logotipi koje rade dizajneri i dalje relevantni?
Odgovor je – apsolutno DA. I ne samo da su relevantni, već su u mnogim slučajevima nezamenljivi.
1. Ljudska kreativnost i razumevanje konteksta
Veštačka inteligencija kombinuje postojeće oblike, boje i fontove na osnovu pravila i uzoraka. Međutim, ona ne može da razume suštinu brenda, njegovu kulturu, vrednosti, ciljeve, ni emociju koju treba da izazove kod publike.
Dizajner, s druge strane:
- Komunicira sa klijentom
- Postavlja prava pitanja
- Uključuje znanje iz psihologije boja, tipografije i tržišne pozicije
- Povezuje logo sa identitetom i dušom brenda
2. Razlika se najbolje vidi kod složenijih i narativnih logotipa
Kod jednostavnih logotipa (npr. inicijali u krugu) odgovarajuća sličica (Piktogram) odnosno ikonica koja prati naziv, AI može da pruži solidna rešenja. Međutim, razlika postaje očigledna kod sledećih vrsta:
a) Apstraktni logotipi
Brendovi poput Harley-Davidsona ili Starbucks koriste logotipe koji nose kompleksne simbole, detalje i istorijski ili kulturni narativ. AI teško povezuje takav vizual sa brend identitetom bez dubokog konteksta.
b) Logotipi sa skrivenim značenjem
Primer je FedEx sa strelicom između slova E i X. Ovakva kreativna ideja, koja u sebi nosi dodatnu poruku, rezultat je ljudske igre rečima i oblikom – ne nečega što AI intuitivno prepoznaje.
c) Logotipi koji zahtevaju stilsku unikatnost
Dizajner može razviti jedinstveni stil (npr. ručno crtani lettering za restoran sa domaćom kuhinjom) koji ima emocionalnu notu, atmosferu, pa čak i humor. AI generisani fontovi i ikone često ostaju generički i neautentični.
c) Monografski i tipografski logotipi (wordmark logotipi)
Monografski i logotipi predstavljeni u vidu tipografskih rešenja, tzv wordmark logotipi o kojima smo pisali već, a koji uključuju neke intervencije na slovima predstavljaju plod misaionog procesa koji je svojstven isključivo ljudima. Veštačka inteligencija ne može da napravi takve vrste intervencija.
3. Fleksibilnost i prilagođavanje
Dizajner može da razmišlja o:
- primeni logotipa u raznim kontekstima (štampa, web, brendirani materijal)
- varijacijama u boji, negativ prostoru, animaciji itd.
AI generisani logotipi često ne uzimaju u obzir tehničke aspekte primene, što može rezultirati lošim skaliranjem, čitljivošću ili vizuelnim problemima kada se koristi na različitim formatima.
AI je alat, ali ne i dizajner
Veštačka inteligencija može biti koristan alat za inspiraciju ili brzo prototipovanje. Međutim, kada je u pitanju stvaranje logotipa koji zaista komunicira identitet brenda, povezuje se sa publikom i ostaje urezan u pamćenje – ljudska ruka i um su nenadmašni.
Kao što loša pesma ne postaje hit samo zato što ima dobru melodiju, tako ni logo ne uspeva samo zato što “lepo izgleda”. Potrebna je ideja, strategija i osećaj za ljude – a to još uvek može da pruži samo čovek.
Zato ako razmišljate o dizajnu logotipa vašeg brenda, najbolje da posao prepustite onima koji se time bave, a ne veštačkoj intelegenciji. Istina, moraćete to da platite više, ali svaki biznis traži investiranje ako želite da počne da donosi profit. A vi odlučite da li i koliko to vama vredi.






